Els germans Albert i Eduard Massaguer, investigadors del grup de recerca en Enginyeria de Fluids, Energia i Medi Ambient (GREFEMA) de la Universitat de Girona (UdG), han estat guardonats amb el premi a la investigació en la primera edició dels guardons Think Blue, que concedeix l’empresa automobilística Volskwagen amb l’objectiu d’impulsar iniciatives en el desafiament global de les energies renovables i la mobilitat sostenible, pel seu projecte per desenvolupar un generador termoelèctric que recupera la calor residual dels tubs d’escapament en l’automoció i la transforma en energia elèctrica. L’acte de lliurement del premi, consistent en una aportació econòmica de 3.000 euros, en suport a la difusió i comunicació del projecte i en una vista a la factoria Think Blue de Navarra, va tenir lloc el passat 2 de juny a Madrid.

Eficiència

El rendiment d’un vehicle de combustió convencional se situa entre un 25 i un 30 per cent. Això es tradueix en què cada 100 euros de benzina que es posa en el dipòsit, 40 es perden directament pel tub d’escapament sense ésser utilitzats. Els dos germans Massaguer van iniciar el seu projecte de recerca amb la intenció de reduir aquestes pèrdues energètiques i, de passada, reduir també les emissions de CO2 (diòxid de carboni). Per això van pensar a desenvolupar un dispositiu que transformi la calor residual continguda en el tub d’escapament en electricitat. Aquesta energia generada de nou s’utilitza per alimentar la bateria de l’automòbil millorant-ne l’eficiència global.

El premi a la innovació va recaure en AEInova, un spin off (una empresa sorgida de la Universitat Autònoma de Barcelona), que ha desenvolupat una tecnologia que permet convertir la calor residual de superfícies calentes en electricitat, mentre que el premi a la trajectòria va ésser per la Fundación Sotavento Galicia, pel seu projecte de promoció, sensibilització i difusió de les energies renovables, l’estalvi, l’eficiència energètica i la seva interrelació amb la problemàtica ambiental que fa 14 anys que es va iniciar.

La primera edició dels Premis Think Blue – Volswagen ha comptat amb un jurat format per representants del Tercer Sector (entitats sense ànim de lucre), professors de medi ambient, d’escoles de Negoci i d’universitats, i, finalment, periodistes especialitzats en motor. Tots ells han hagut de valorar les 72 propostes presentades en conjunt tenint en compte la seva innovació i capacitat de generar valor per la societat.